KALAM HIKMAH

Medan amal tiada sama dengan medan cakap. Namun sikap mereka (pemimpin) tiada mewakili sikap semua ahli kumpulan mereka (rakyat). Saya berpesan kepada semua sahabat agar berjiwa besar dan memahami bahawa sikap berkecil hati, marah, menjauhi adalah merugikan agama, rakyat dan negara.

Apa jua perselisihan ilmu, celaan, prasangka, bercanggah pendapat tiadalah boleh dijadikan sebab untuk kita berpecah dalam hal yang kita semua wajib memainkan peranan masing-masing.

Kuliah Ad Deen

Masa Itu Ibarat Pedang

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, October 31, 2010

Politik Berteraskan Idea


Ucapan Ketua Pemuda UMNO pada Perhimpunan Agung UMNO baru-baru ini amat menarik untuk di bahaskan. Ucapan Khairy Jamaluddin selaku ketua pemuda UMNO menuju isnpirasi politik masa hadapan. Politik yang berani menilai tindakan parti sendiri, bukan ‘pak turut’, politik merentasi sempadan perkauman dan tafsiran agama secara sempit, politik berteraskan ketajaman idea bukan kerakusan kuasa. Gesaan untuk gerakan politik berasaskan ‘perang idea’ bukan ugutan menggunakan kuasa dalah sesuatu yang di perlukan di masa kini.

Cadangan berani dari ketua pemuda ini, jika benar dapat di realisasikan, ia satu perkembangan sihat dalam poltik tanah air kita. Sesungguhnya idea begini yang di tunggu-tunggu. Akhirnya penantian berakhir dengan keberanian ketua pemuda melontarkan idea baru tersebut sambil tertanya boleh kah ia di laksanakan?

idea begini akan melahirkan pemimpin yang bijak dan rakyat yang matang. Mereka menilai sesuatu bukan dipengaruhi sentimen emosi dan kemarahan tetapi berdasarkan celik maklumat.

Menuju ke arah Negara maju, isu remah temeh tidak sepatutnya mejadi alat propaganda lagi, akhirnya memakan diri sendiri. Biar kita ambil contoh isu bukan muslim tidak boleh masuk masjid, tidak boleh berdoa untuk bukan muslim, isu wang judi, sentimen mengenang budi, penarikan subsidi, bantuan pilih kasih dan seumpamanya menjadikan parti tersebut kelihatan mengadaptasi cerita-cerita sempit dan tidak relevan.

Terus terang, rakyat sudah bosan dengan cerita begini. Bagi mereka yang tiada sumber maklumat lain, memang pihak lawan adalah pesalah tegar. Namun, bagi yang ada maklumat khususnya masyarakat Bandar, mereka melihat si pencetus isu tadi adalah orang tidak waras. Menegakkan benang basah sambil tidak mengambil pandangan dari pakar mejadikan isu-isu tersebut di mainkan dengan emosi dan kemarahan. Rakyat seolah di perbodohkan dengan cara menutup maklumat yang sebenar.

Politik adu domba dan menuding jari kepada peribadi lawan juga mesti di elakkan. Bukan sahaja menambah dosa malah tidak langsung mencermin watak pemimpin yang memberikan pandangan dan idea mantap untuk pembangunan rakyat dan Negara.

Maka, politik berteraskan idea wajar di popularkan. Keadilan dan kebebasan menerima maklumat antara langkah awal memakmurkan idea ini. Sidang media harus membebaskan diri mereka untuk terjun ke dalam dunia idea baru ini. Sejauh mana ia mampu di laksanakan? Tunggu dan lhat. Pada asasnya, lontaran idea begini suatu berita gembira. Syabas untuk ketua Pemuda.

Nukilan oleh,

Nurqaseh Ramadhan, IPTA tanah air

Penafian: Tulisan ini merupakan pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pandangan rasmi Gerak Massa Malaysia (GESA)

No comments:

Post a Comment